Skip to main content
  • BLIK

    czyli najprostsza i najbezpieczniejsza metoda płatności w Internecie

    Płatności mobilne z wykorzystaniem twojego telefonu.

    BLIK jest najprostszą metodą płatności w Internecie – wystarczy wpisać kod i zatwierdzić go na telefonie bez logowania.

    BLIK pozwoli też błyskawicznie wypłacić gotówkę z bankomatów.

    Korzystając z aplikacji mobilnej eBO Mobile PRO BS Staszów, BLIK'iem można także zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym oraz za usługi w urzędach publicznych w całym kraju (np. opłaty za wydanie paszportu, prawa jazdy lub inne opłaty urzędowe) – wystarczy zwykły terminal.

    BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

    Na czym polega oszustwo na BLIK?

    Oszustwo     na BLIK      polega      na wyłudzeniu      kodu      do płatności,      najczęściej z wykorzystaniem   komunikatorów,    bądź  kont w serwisach    społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną  pożyczkę.  Aby zrealizować  swój  cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

    Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:

    • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za  kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
    • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
    • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
    • Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

    Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:

    • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
    • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
    • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
    • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
    • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
    • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
    • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

    Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:

    • Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
    • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
    • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

    Płatności BLIKIem są bezpieczne

    Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

    Oddział w Staszowie

    28-200 Staszów, ul. Kościelna 25
    tel.: 15 864-70-60

    Godziny pracy:

    Poniedziałek   730 – 1700
    Wtorek 730 – 1700
    Środa 730 – 1700
    Czwartek 730 – 1700
    Piątek 730 – 1700
    Sobota Nieczynne

    Oddział w Bogorii

    28-210 Bogoria, ul. Rynek 4
    tel.: 15 851-44-30

    Godziny pracy:

    Poniedziałek   830 – 1600
    Wtorek 830 – 1600
    Środa 830 – 1600
    Czwartek 830 – 1600
    Piątek 830 – 1600
    Sobota Nieczynne
    Oddział w Iwaniskach

    27-570 Iwaniska, ul. Opatowska 21
    tel.: 15 860-12-02

    Godziny pracy:

    Poniedziałek  830 – 1600
    Wtorek 830 – 1600
    Środa 830 – 1600
    Czwartek 830 – 1600
    Piątek 800 – 1530
    Sobota Nieczynne
    Oddział w Rytwianach

    28-236 Rytwiany, ul. Staszowska 8
    tel.: 15 864-74-10

    Godziny pracy:

    Poniedziałek   830 – 1600
    Wtorek 830 – 1600
    Środa 830 – 1600
    Czwartek 830 – 1600
    Piątek 830 – 1600
    Sobota Nieczynne
    Znajdziesz nas też tutaj